Chinese kunst is booming, ook ver buiten China. In Den Haag en Scheveningen staat tot en met 11 september hedendaagse Chinese kunst in de schijnwerpers op het Lange Voorhout en in Beelden aan Zee. Op maandag 6 juni reisden vele genodigden, waaronder Prinses Maxima, af naar de Kloosterkerk in Den Haag voor de feestelijke opening.
Er was muziek, een drakendans, er waren veel hoedjes en Maxima, in een mooi geel pak, nam de eerste catalogus in ontvangst. Op het Lange Voorhout staan kunstwerken van zeven Chinese kunstenaars, waarvan er zes aanwezig waren. Een aantal van hen kreeg de gelegenheid zelf aan Maxima uit te leggen wat de achterliggende gedachten bij hun kunstwerk zijn.
Er is een werk van Liu Jianhua, Export - Cargo Transit uit 2007, dat aangeeft hoe bizar de consumptiemaatschappij in het Westen in relatie tot het Oosten kan werken. Scheepsladingen afval worden getransporteerd naar China. Meters van plastic buizen, balen auto-matjes, vrachten witte plastic onderdelen, stapels metalen platen. Alles wordt als afval naar China verscheept om om daar verwerkt te worden. Wat doet Liu? Hij maakt er balen van ongeveer een kubieke meter van, geordend op materiaalsoort of kleur. Die kubieke meters afval heeft hij als duur kunstwerk weer laten verschepen terug naar het Westen, waar ze nu onder bewaking in de open lucht als kunstwerk te zien zijn. Waanzin, afval wordt dure kunst, die bewaakt moet worden.
Gu Wenda maakt kunst van een heel andere orde, hij verbindt de wereld. Zijn kunst heeft te maken met samenbrengen van nationaliteiten, van volken of van talen. In de Kloosterkerk hangen enorme vellen in een gouden en een zilveren variant. Het lijkt van ruwe plantenvezels gemaakt, maar het is van mensenhaar dat van over de gehele wereld is verzameld. Grote Chinese letters lijken een tekst weer te geven, maar het zijn Chinese fantasieletters, een beetje zoals een westerling Chinese letters zou 'tekenen'. Ook maakte Gu Wenda enorme stenen platen vol bestaande Chinese tekens, die luid opgelezen een Engels klinkende tekst moeten zijn. Iemand die alleen Chinees kent, snapt dus niets van deze tekst, maar samen met iemand die Engels kent, zou er een begrijpbare tekst uit moeten komen. Wederom een werk over samenbrengen.
Er is een krachtig werk van Cang Xin, waar beweging in zit. Het verhaal hierachter is heel diepgaand, maar ik zal het proberen uit te leggen. Links zie je een Lu Xun, een schrijver uit de 20e eeuw, die voor de ratio staat. Rechts zit Zhuangzi, een filosoof uit de 4e eeuw voor Christus, die staat voor onthechting. Tussen hen is het hoofd van de kunstenaar met een boomstam dwars door zijn hoofd van links naar rechts. De boomstam verbeeldt een verbintenis tussen ratio en onthechting en die boomstam kan bewegen! Ratio kan de boomstam richting onthechting duwen. Een botsing of een verbinding? Volgens de kunstenaar worstelt het land China met deze twee tegenpolen, maar uiteraard worstelt de mens er ook mee.
Op het Lange Voorhout staan nog veel meer mooie kunstwerken, zeer de moeite waard. Veel van de werken hebben uitleg nodig om ze te snappen. Lees de QRcodes en je krijgt de achterliggende gedachte.
In Beelden aan Zee is tegelijkertijd een tentoonstelling te zien waarin Sui Jianguo centraal staat.
Den Haag onder de Hemel van 6 juni tot en met 11 september 2011:
Den Haag Sculptuur, Lange Voorhout, Den Haag
Beelden aan Zee, Harteveldstraat 1, 2586 EL Den Haag-Scheveningen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten