maandag 21 november 2011

Ome Cor in Brabant Cultureel

Al eerder schreef ik over Ome Cor, een man die met woonwagen rondtrekt en soms voor mijn deur bivakkeerde. Die paar dagen uitzicht op zijn vrolijke zigeunerwagen, mensen die bij hem aanschuiven voor een praatje en een kopje koffie (soms zelf meegebracht), kinderen die in het late zonlicht naar een verhaal komen luisteren, het is heel gezellig en weer eens wat anders dan de geparkeerde auto's.

Hij is al een tijdje niet geweest en da's best jammer.  Ik vroeg me af wat er met Ome Cor gebeurd zou zijn. Ik vreesde zelfs dat hij er niet meer zou zijn. Tot mijn grote vreugde vond ik in het tijdschrift Brabant Cultureel, nummer 4 van dit jaar, een artikel over hem! Een interview, waarin duidelijk blijkt dat hij nog springlevend is.

Ome Cor heeft in zijn leven veel meegemaakt. Uiteindelijk vond hij rust in het bouwen van woonwagens. Hij zegt er zelf over:  "Het is mijn grote liefde, ik kan niet anders. Die wagens hebben mij psychologisch enorm geholpen. Ik heb in de Tweede Wereldoorlog dingen meegemaakt, daarvan raakte ik in een diep dal. Ook de dood van mijn eerste vrouw heeft me verschrikkelijk aangegrepen. Maar door te blijven bouwen heb ik dat kunnen verwerken. Het maken van woonwagens heeft me gezond gehouden."
Prachtig.

Ome Cor (Cor Penders) is nu 89 jaar oud en maakt nog steeds woonwagens. Ook al heeft hij last van zijn ogen en zijn rug, hij moet ermee doorgaan. Na ongeveer zes maanden is een woonwagen klaar en of die dan verkocht wordt of niet, dat maakt hem niet eens zo veel uit. Maken doet hij ze toch.
Hij woont in Diessen, maar trekt er nog steeds wel eens op uit met zijn rode wagen met groene huif. Hopelijk komt hij komende zomer weer eens bij ons op het plein staan.

Over Ome Cor is extreem weinig te vinden op internet. Hier toch een paar minieme bronnen:
De wijde wereld lonkt
Joris' Showroom
Forum: Ome Cor op zoek naar nieuwe ruimte
Ome Cor in Haarle
Interview op radio Hilvarenbeek (VLOH, Biks Praotje)

Pipowagencamping 3Akers
Pipowagencamping Boheems Paradijs

10 opmerkingen:

  1. hallo,
    Ook ik ben onder de indruk van Ome Cor en zijn mooie verhalen geraakt. En dit door een toevallige? ontmoeting die hij had met mijn man in de supermarkt. Op 12 februari is hij mijn gast bij de lokale omroep in Hilvarenbeek (VLOH Radio) tijdens het programma Biks Praotje.
    Hartelijke groet,
    Anne-Marie Holthausen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Anne-Marie,
    dank voor je reactie. VLOH kunnen we vast niet ontvangen in Tilburg, maar is het mogelijk deze uitzending later terug te luisteren via internet? Ik hoor héél graag hoe het nu met hem gaat! Veel plezier met de opnames op 12 februari. Hij is uiteraard van harte welkom op het Wolplein in Tilburg waar hij eerder ook al stond.
    Groeten, Jojanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jojanneke,
    Terugluisteren kan, via internet. Je kunt dat vinden via deze link http://www.vlohradio.nl/index.php?option=com_streamone&view=streamone&layout=audio&Itemid=120

    Gisteren heb ik de uitzending met hem voorbereid, en het gaat best goed met hem. Is wel ziek geweest en heeft wat ingeleverd, maar verder gaat het prima.

    groet Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ome Cor viert Feest ik word 90 jaar . dit vier ik op zaterdag 16 en zondag 17 juni . hoe meer zielen hoe meer vreugd .
    Ieder is welkom , lopend op de fiets met de huifkar ,of kruiwagen .
    Het feest word gehouden op mijn stekkie WESTERWIJK 12a Diessen [Hilvarenbeek]. Bikkesement meebrengen

    boudewijnsport@hotmail.be

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Jo-Janneke,

    Ik ben ook erg geraakt door Ome Cor en heb samen met mijn vriendin de droom om te gaan reizen met paard en wagen en geen vaste verblijfplaats meer te hebben. Ik zou graag met Ome Cor in contact komen om eens te praten over zijn ervaringen. Weet je misschien waar hij precies woont?

    Met dank en vriendelijke groet,

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ronald, Ome Cor woont in Diessen (Bij Hilvarenbeek). Waar precies weet ik niet, maar misschien kan Anne-Marie Holthausen je verder helpen. Zij heeft hem uitgebreid geïnterviewd voor een lokale radiozender. Hier vind je haar contactgegevens: http://www.locushaus.nl/Locus_Haus/Contact.html Succes met jullie switch naar een nieuw leven!
    Groeten, Jojanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedendag,

    Geraakt door uitzending met Joris gezien op uitzending gemist. Ik vraag me af hoe is het met Ome Cor? Weet iemand hoe het met hem gaat?

    Mvg Jazzy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ome Cor is nog steeds springlevend, hij werk op dit moment aan een andere wagen, dit kan hij niet laten en het hou hem jong hij is pas 91 dus nog een broekie.
    Hij woont bij zijn atelier dus alles bij de hand.
    Zelf zeg hij dat hij minstens de 95 wil halen en zo te zien zal het hem wel lukken ook (ik Hoop het)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. verkoopt ome cor ook zijn wagens?

    zeer geintresseerd!! rstruik@operamail.com

    BeantwoordenVerwijderen