maandag 19 september 2016

Realisme van Stijn Rietman

In het Drents Museum in Assen zag ik laatst een tentoonstelling van schilder Stijn Rietman. Hij studeerde in 2006 zaf aan de Academie Minerva in Groningen. Met humor en vervreemding schildert hij realistische werken. Soms met totaal weirde voorwerpen als een zakje neongele veters. Dan sta je te kijken naar een schilderij van een zakje schoenveters, dat de werkelijkheid zo benaderd dat je echt moet bestuderen welk deel geschilderd is, en welk deel gefotografeerd. Tot je erachterkomt, dat er geen fotografie aan te pas is gekomen. Alles is geschilderd. Een zakje veters....

Ik had echt schik bij deze expo. Op rare hoekjes hingen gekke schilderijtjes met lichtelijk betekenisloze objecten. Een mooi ovaal lijstje hing in een deuropening. Een plek waar ja eigenlijk gewoon voorbij loopt, daar kijk je niet, dat sla je over. En dan hangt daar een schilderijtje van wat snoepjes. Prachtig gemaakt!

Of een witte muur, waar dan ergens een heel klein virkantje met iets te zien is. Eerst dacht ik dat het een vlek was, een rare vlieg. Maar als je dichterbij kijkt is het een gaatje in de muur van niet groter dan 1 x 1 cm, waarin een schilderijtje van precies die maat is ingestopt, een zelfportretje van de schilder. Zo van 'jij ziet mij niet, maar ik zie jou wel'. Zeer geestig.








De opmerking van een zuurkijkende bezoeker, die bijna hollend voorbij de werken liep, maakte het voor mij nog geestiger: "Hier hou ik nou helemaal niet van, dat moderne gedoe".
Nou, ík wel!

Stijn Rietman
was te zien t/m 4 september 2016 in Drents Museum Assen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten