maandag 28 juni 2010

Lam de Wolf




Op vrijdag 15 juni 2010 werd in Audax Textielmuseum Tilburg de tentoonstelling 'Lijnen in mijn hoofd' geopend van de kunstenares Lam de Wolf. Vanaf de jaren '60 van de vorige eeuw maakte Lam de Wolf textiele kunstwerken, die in die tijd vooruitstrevend waren. Haar technieken, materialen en uitwerking waren vernieuwend. Textiel werd gezien als een vorm van kunst die niet aan functie of plaats gebonden was.



Dat is te zien in de tentoonstelling die nog tot 12 september loopt. Conceptuele kunst, waarin hier en daar textiel is verwerkt. Al maanden geleden plaatste ik de webteksten en illustraties op de website van het Textielmuseum, dus ik kreeg al vroeg een beeld van het materiaal. Niet helemaal mijn 'ding', dacht ik al vrij snel. Tijdens de opening zag ik meer werk en kwam het zeker beter over, maar of het nu wel 'mijn ding' is geworden... ik weet het niet. Bewonderenswaardig is in elk geval het geduld, de precisie en het mooie optische beeld van de werken waarbij ik-weet-niet-hoeveel spijkertjes in de muur zijn geslagen om de kunstwerken te vormen zoals met de rolletjes stof en de velletjes papier.
Knoop daar nog een gezellige en zonnige borrel aanvast op het terras van Bij Mommers en de opening mag geslaagd genoemd worden. Bezoekers, kom maar op en laat je verwonderen door het werk van Lam de Wolf. Er is zeker iets te ontdekken en te doen verbazen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten