maandag 5 september 2011

Het spectaculaire werk van Iris van Herpen

Haar werk is in veel musea te zien, ze werkt met de allerbekendsten zoals Stephen Jones en haar werk wordt gedragen door de top van de top zoals Lady Gaga. En ze is pas 28 jaar oud. Ze studeerde Mode aan ArteZ in Arnhem, liep stage bij Alexander McQueen in  Londen en Claudy Jongstra in Amsterdam en nu doet ze shows in Parijs, Londen, Amsterdam en Berlijn, wordt haar werk tentoongesteld in Japan, Duitsland, Groot Brittannië, China, Oostenrijk en ga zo maar door. Als een komeet schiet Iris van Herpen naar boven.

Haar ontwerpen vallen op. Het zijn geen makkelijk zittende kledingstukken om even lekker in te bewegen. Het zijn kunstwerken die om het lichaam passen en er iets spectaculairs van maken. Haar werk was onlangs te zien in het Groninger Museum en nu in het Centraal Museum in Utrecht.

'Het nieuwe ambacht - Iris van Herpen en haar inspiratie' heet de tentoonstelling. Het begint meteen prachtig met een ballet van Nanine Linning, Synthetic Twin, waarvoor Iris alle kostuums ontwierp (en ja, in het merendeel van die kostuums is het heel goed bewegen). In het ballet lijken steeds twee dansers met elkaar verbonden, in beweging of lichamelijk. Iris beeldde de verbondenheid in één jurk uit door er twee danseressen in te laten passen. De jurk is bezaaid met armpjes en hoofdjes van poppen.


De tentoonstelling is een mix van haar werk, werk van ontwerpers met wie ze samenwerkt en een keuze aan historisch objecten. De historische objecten komen uit de 16e tot 19e eeuw en blinken uit in kwaliteit en innovativiteit. Hiermee wordt een link gelegd met het werk van Iris. Soms werkt dit in de tentoonstelling, zoals bij het goudleer. Een goudleren muurbekleding uit begin 18e eeuw is de zien naast de schoenen uit de collectie Synesthesia, waarop goudleer is gebruikt. Soms echter is de link van deze zogenaamde tweede laag met het werk van Iris een beetje ver te zoeken.

Iris schuwt het experimenteren met ongangbare materialen niet. In een video legt ze uit dat ze het tijdens haar opleiding wel een beetje gehad had met 'dat stofje'. Ze kon er niet mee bouwen, het bleef zo plat en slap. En Iris wil bouwen. Metaal, plastic, leer, synthetisch haar, stoffen met metaaldraad erin. Haar atelier ligt aan het begin van een nieuwe collectie vol met materialen, waarna het experimenteren kan beginnen.

Ze maakt haar kleding zowel geheel met de hand als met 3D printing. 3D printen ziet ze als de techniek van de toekomst, het handwerk als de techniek van het verleden waarmee het ontwerpproces tijdens het maken nog doorgaat. De combinatie van die twee is wat ze in haar werk wil gebruiken. Het is een spectakel voor het oog, de eindresultaten die zij met 3D printen maakt. De witte objecten op een zwarte pop zijn echt fascinerend. De fijnheid waarmee het ontworpen is, elk detail klopt. Het zijn spannende kledingstukken.

Iris van Herpen werkt veel samen met anderen zoals architecten, ontwerpers, choreografen. Het samenwerken met andere disciplines geeft haar weer nieuwe inspiratie en input voor nieuwe ontwerpen. Ze werkt onder andere met twee bekende hoedenontwerpers. Eén ervan is Stephen Jones uit Groot-Brittannië, van wie een aantal hoofddeksels te zien zijn. Ze werkt ook samen met de Brabantse hoedenontwerpster Irene Bussemaker. Twee Feather Face Pieces zijn te zien, versieringen voor het hoofd gemaakt van veren, die vóór het gezicht gedragen worden. De ogen van de draagster kijken er net doorheen. Deze werken waren te zien tijdens twee shows van Iris. Prachtig zijn ze, heel fijn en toch stoer.



En als toetje na al die mooie vormen en materialen is er nog een deken van Bart Hess, ook een Brabander. Van een afstand is deze deken één en al uitnodiging om erop te liggen en de warmte te voelen. Bij nadere inspectie blijken alle zachte glimmende draadjes heel dunne speldjes te zijn en moet het dus een kwelling zijn om erop of eronder te liggen. Fantastisch dat je als kijker zo gefopt wordt. Ook met Bart Hess werkt Iris samen. Een product van die samenwerking is in deze tentoonstelling niet te zien, maar biedt een belofte voor de toekomst.



Het nieuwe ambacht - Iris van Herpen en haar inspiratie
Centraal Museum
29 juni - 9 oktober 2011
Nicolaaskerkhof 10
Utrecht
www.centraalmuseum.nl
open: dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen