Haar ontwerpen vallen op. Het zijn geen makkelijk zittende kledingstukken om even lekker in te bewegen. Het zijn kunstwerken die om het lichaam passen en er iets spectaculairs van maken. Haar werk was onlangs te zien in het Groninger Museum en nu in het Centraal Museum in Utrecht.
'Het nieuwe ambacht - Iris van Herpen en haar inspiratie' heet de tentoonstelling. Het begint meteen prachtig met een ballet van Nanine Linning, Synthetic Twin, waarvoor Iris alle kostuums ontwierp (en ja, in het merendeel van die kostuums is het heel goed bewegen). In het ballet lijken steeds twee dansers met elkaar verbonden, in beweging of lichamelijk. Iris beeldde de verbondenheid in één jurk uit door er twee danseressen in te laten passen. De jurk is bezaaid met armpjes en hoofdjes van poppen.
De tentoonstelling is een mix van haar werk, werk van ontwerpers met wie ze samenwerkt en een keuze aan historisch objecten. De historische objecten komen uit de 16e tot 19e eeuw en blinken uit in kwaliteit en innovativiteit. Hiermee wordt een link gelegd met het werk van Iris. Soms werkt dit in de tentoonstelling, zoals bij het goudleer. Een goudleren muurbekleding uit begin 18e eeuw is de zien naast de schoenen uit de collectie Synesthesia, waarop goudleer is gebruikt. Soms echter is de link van deze zogenaamde tweede laag met het werk van Iris een beetje ver te zoeken.
Iris schuwt het experimenteren met ongangbare materialen niet. In een video legt ze uit dat ze het tijdens haar opleiding wel een beetje gehad had met 'dat stofje'. Ze kon er niet mee bouwen, het bleef zo plat en slap. En Iris wil bouwen. Metaal, plastic, leer, synthetisch haar, stoffen met metaaldraad erin. Haar atelier ligt aan het begin van een nieuwe collectie vol met materialen, waarna het experimenteren kan beginnen.
Ze maakt haar kleding zowel geheel met de hand als met 3D printing. 3D printen ziet ze
En als toetje na al die mooie vormen en materialen is er nog een deken van Bart Hess, ook een Brabander. Van een afstand is deze deken één en al uitnodiging om erop te liggen en de warmte te voelen. Bij nadere inspectie blijken alle zachte glimmende draadjes heel dunne speldjes te zijn en moet het dus een kwelling zijn om erop of eronder te liggen. Fantastisch dat je als kijker zo gefopt wordt. Ook met Bart Hess werkt Iris samen. Een product van die samenwerking is in deze tentoonstelling niet te zien, maar biedt een belofte voor de toekomst.
Het nieuwe ambacht - Iris van Herpen en haar inspiratie
Centraal Museum
29 juni - 9 oktober 2011
Nicolaaskerkhof 10
Utrecht
www.centraalmuseum.nl
open: dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten