dinsdag 15 februari 2011

#DiekZweegman in Textielmuseum

Sinds een paar dagen is in Audax Textielmuseum Tilburg een overzichts-tentoonstelling te zien van de ontwerpster Diek Zweegman. Maanden geleden zette ik al deze tekst op de website van het museum: "Diek Zweegman is na haar opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam  werkzaam geweest bij gerenommeerde textielbedrijven als Het Paapje, Weverij De Ploeg en tapijtfabriek Van Besouw. Zij deinsde als industrial designer niet terug voor vernieuwingen en schuwde nimmer het experiment.", dus ik wist al wat van haar.

De tentoonstelling heet De Vijfde Wand en dat verwijst naar de vloer waarop we lopen. Ze ontwierp voornamelijk tapijten. Over haar werk wordt dus vooral gelopen. Daar is rekening mee gehouden in de tentoonstellingsvormgeving van Van Eijk en Van der Lubbe. Er hangt niets aan de muur, alles ligt, vaak op lage blokken, dus je kijkt steeds op het werk, zoals je op een tapijt kijkt. De vormgeving is best in het oog springend, hoewel  het heel rustig en wit is. Maar heel mooi gedaan met glas en touwen. Op de muren zijn in allemaal tinten blauw spreuken van Diek te lezen. Prachtig gedaan, dat wil ik thuis ook wel!



Diek werd geboren in 1937 en stierf in 2004. Ze werkte heel veel samen met Benno Premsela, voornamelijk voor de tapijtfabrikant Van Besouw. In haar tijd werden tapijten altijd van wol gemaakt, maar zij kwam als eerste met een tapijt van 100% polyamide. Veel duurzamer en makkelijker schoon te houden. Heel praktisch gedacht. Daarin was ze dus een voorloper, want nu zijn synthetische tapijten heel gewoon.


Het is niet helemaal mijn tentoonstelling, maar toch maken het verhaal erachter, de ontwikkeling van tapijt, en de mooie vormgeving een bezoek aan de tentoonstelling de moeite waard.


De tentoonstelling sluit af met een quote van Diek die mij héél herkenbaar in de oren klinkt: "Persoonlijk hou ik niet van tapijt, ik heb het liefst een harde vloerbedekking; als de kat erop kotst kun je het zo weer schoonmaken."

Bij mij ligt er om precies die reden afsopbaar Novilon!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten