dinsdag 10 mei 2011

Meer moois in Middelburg

Nadat ik het Zeeuws Museum had bekeken, ben ik op 8 mei ook even naar het Zeeuws Archief geweest, dat was ook open. Even kijken hoe deze collega-instelling eruit ziet.
Een mooie entree, oude en nieuwe architectuur bij elkaar. De muur links van de ingang staat vol met tekst die uit de bakstenen is gehouwen. Diepliggende letters. Mooi gedaan. Dan ga je onder de Brouwers poort en stap je het archief binnen. Buiten vielen de mussen van het dak, binnen was het heerlijk koel, licht en ruimtelijk. Het gebouw is kortgeleden verbouwd. Een aantal historische panden zijn samengevoegd en passend gemaakt voor het archief met werkruimtes, een depot, een studiezaal en een restauratieatelier. Een eigen restauratieatelier! Heerlijk moet dat zijn! Op de website van het archief staat de gehele verbouwing beschreven.
Ook op zaterdag wordt je welkom geheten door iemand aan de (heel open!) balie. De studiezaal ligt een beetje verzonken in de grond, met heel veel glas en ziet er prachtig uit. Modern vormgegeven terwijl je weet dat je in een historisch pand zit. Op een groot electrisch bord wordt aangegeven welke stukken net uit het depot zijn gehaald, de aanvrager kan ze ophalen en inzien.
Ik zag twee brede apparaten, nieuw voor mij, maar ik denk dat het scanapparatuur is voor groot formaat archiefstukken. Zouden bezoekers daar zelf even een groot formaat archiefstuk mogen scannen? Heel gebruikersvriendelijk!

In de hal begint de tentoonstelling 'Akten van Lief en Leed', over 200 jaar burgerlijke stand, net zoals we dat in Regionaal Archief Tilburg ook hebben. Hier is de tentoonstelling verdeeld over drie kelderruimtes en drie thema's: geboorte, huwelijk en dood. Museumobjecten en veel foto's verlevendigen het verhaal. Complimenten! Dit lijkt bijna een museale tentoonstelling! Ik zag er deze prachtige stamboom, die ik een paar dagen geleden ook tegenkwam in het mooie stamboomboek bij de tvserie Verborgen Verleden.

Voordat ik vertrok nog even het toilet bezocht en daar bleek een grapje te zitten. Op de tegels aan de wanden staan teksten uit archiefstukken. Oud Nederlandsch omringt je tijdens het plassen. (waar ligt eigenlijk dat eiland Mocha?)


Toen door naar de Verwerijstraat 26, waar Museum de Glazenkast zou liggen. Onderweg kwam ik prachtige pandjes tegen met namen als 't Misverstand, De Drie Papagaaitjes, De gouden aantrekker en uiteindelijk vond ik ook het straatje van de Glazenkast. Ik vond zelfs een deurbel. Ik belde en belde en klopte op de deur.... ik gluurde door de open ramen... roepen ging me net te ver... er kwam niemand open doen, dus heeeel erg helaas moest ik het doen met de buitenkant van het gebouw.
Het rook er typisch alsof een grote hond iets had achter gelaten. En wat zag ik met sterk verweerde letters op de geven. Kunstmest. Zou dat...?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten