zondag 2 september 2012

Mijn wens: een week in Beeld en Geluid

Het is geen museum, maar een experience. Beeld en Geluid in Hilversum, in één van de vrolijkste gebouwen van Nederland, laat je als bezoeker van de ene uitdagende vormgeving met bewegend beeld
naar de volgende kijkkast met koptelefoon lopen. Je wordt ondervraagd over ethische televisiezaken en kunt uren loungen en je eigen favoriete programma's bekijken. Dit alles wordt begeleidt door je eigen presentator die tijdens je bezoek wetenswaardigheden vertelt of een spel uitlegt.
Leuk? JAAAAA, heel erg leuk, maar misschien niet voor iedereen even geschikt.




Op zaterdag 1 september bezocht ik het museum, op een dag dat er ook de Open Studio Dagen waren. In ons gezelschap was iemand met een rolstoel en iemand die moeilijk ziet in het donker. Beiden hebben zij het soms lastig gehad.

De André van Duin tentoonstelling is mooi vormgegeven, maar niet de moeite waard als je niet van Van Duin houdt. De Experience op de hogere verdiepingen maakt weer veel goed. Daarbij krijg je een ring, waarmee je apparaten in werking stelt, favorieten kunt aangeven en beelden kunt laten doorsturen naar je mailadres. Héél handig en leuk! Je kunt ook van alles als favoriet kiezen en thuis pas alles rustig bekijken. Handig!
Ik lachte me rot om een filmpje over een muis en hamster met een verstopte schoorsteen. Ik herkende de stem van Jan Mens, één van de beste vertellers van Nederland. Bij een aflevering van Jules Unlimited over een gangenstelsel onder een gletsjes vergat ik helemaal waar ik was, ik zat óók in zo'n gang. Prachtig!

Hans Goedkoop was mijn begeleider. Wat een leuke man, een fijne stem, steeds een goed verhaal.
Ik bekeek fragmenten van kinderseries, schokkende beelden uit het nieuws, deed de mediascan (ik bleek een Mediakennis Kanjer te zijn), dacht na over moeilijke ethische vraagstukken, zat te swingen bij oude muziek (Van Morrison in een dierentuin), bekeek een oude versie van 't Schaep met de vijf Pooten en o nog zó veel meer.

De vormgeving is mooi, uitnodigend, maar soms ook overweldigend. Er is veel geluid, veel flikkerende lampjes, licht, kleur, het is er drukdrukdruk. Daar moet je wel van houden. Maar wil je even rust, dan trek je je terug op de 7e verdieping, in één van de vele Medialounges. Daar kun je uit 10.000 beeld- en geluidfragmenten kiezen om te kijken of luisteren. Een soort privé bioskoopje.
BrigitteKaandorp in de Medialounge


Vlakbij de Poppop disco vind je een grote prullenbak waarin bloopers te zien zijn. Heel geestig. Elke keer dat je de klep opent start een nieuwe blooper. Ook daar heb ik staan schaterlachen. En zo zit heel Beeld en Geluid vol met geestige, leerzame, confronterende, flitsende, herinneringen oproepende momenten en ervaringen.
 
Bij het verlaten dacht ik het volgende: geef mij een week vrij van mijn werk en laat me een week lang in Beeld en Geluid alles bekijken, uitproberen, zien en horen. Ik zou me geen minuut vervelen.



Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Media Park Sumatralaan 45
1217 GP Hilversum
Open dinsdag tot en met zondag, van 10.00 tot en met 17.30 uur.
Tip: de museumshop
Twitter
Facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten