maandag 11 februari 2013

Handle with care, Bertozzi & Casoni

Een stuk van een riem met een kapotte gesp. Waar is dit van gemaakt? Het is onderdeel van de spectaculaire tentoonstelling Bertozzi & Casoni, 'Timeless' in Museum Beelden aan Zee.


Cuccia Brillo
Alles, maar dan ook werkelijk alles, in deze tentoonstelling is gemaakt van keramiek. Een riem? Ja, een leren riem is van keramiek. Een kartonnen huisje dat gevouwen is tot hondenhok (van Brillo dozen, een verwijzing naar de Pop-art van Andy Warhol), nee, die is niet van karton, maar van keramiek. Het is gezichtsbegoocheling, want je kijkt naar karton, heel eenvoudig, de hondenpoep ligt er naast, een slak zoekt zijn weg over het vuile karton. Maar nee, het is keramiek, elk gescheurd randje van het karton minutieus nagemaakt en realistisch beschilderd. Het matte van het karton, het slijmerige van de slak, het glimmende van het slakkenhuis, reëler dan dit kun je het bijna niet krijgen.

Detail van Regeneration

Giampaolo Bertozzi (1957) en Stefano Dal Monte Casoni (1961) ontmoeten elkaar tijdens de opleiding keramiek in Faenza (Italië), een stad waar sinds mensenheugenis aardewerk wordt gemaakt. Ze gaan verder studeren aan de kunstacademie in Bologna en daarna starten ze het bedrijf Bertozzi & Casoni. Ze richten zich helemaal op het maken van kunst van keramiek en verfijnen dat tot extreme hoogte. Ze ontwikkelen een manier om enorm grote werken van keramiek te maken, waarbij het oppervlak en de beschildering duizelingwekkend echt lijkt. Daarbij werken ze onder andere met het afdrukken van foto's op keramiek. Hoe precies is me niet duidelijk geworden. Maar als je kijkt naar de matrassen waarop de gorilla met het hert zitten, de structuur, de vezels van de textiel van dat matras, het versleten oppervlak, het label van de fabrikant, dat is van een reëelheid, dat het je een paar keer verteld moet worden dat het echt van keramiek is, voordat je hersenen het willen aannemen.

Aan het schuifje van het lichtknopje
was te zien dat dit niet van plastic was
Speciaal daarvoor heeft Beelden aan Zee een tafeltje met onder andere dat stukje leren riem en een plastic kratje neergezet om aan te raken. Dat kratje is zo enorm van plastic. Maar als je ertegen tikt met je nagel, is het van keramiek.

Detail van Composizione non finita-infinita

Verfblikken, sigarettenpeuken, ingedrukte pillenstrips, narcissen (de stelen daarvan zijn zo akelig echt, verse groene plantenstelen, van keramiek), grasmaaiende madonna's, honderden EHBOkastjes met stilleventjes erin, verwrongen gezichten, handen, heiligen, kwasten, hersenen, koffiekopjes, vlinders, vogels, kameleons, alles tot in detail nagemaakt van keramiek. De twee kunstenaars willen iets zeggen met hun werk. Het gaat niet alleen om de perfectie van het namaken. Ze maken namelijk heel veel afval na. Viezigheid. Je wordt erdoor aangetrokken om het nauwkeurig te bekijken, je wordt erdoor afgestoten, omdat je naar een schimmelende stapel restjes op wat borden staat te kijken, achtergelaten door een paar mensen. Het is ons afval, achteloos overal weggegooid. Bergen hebben we ervan. De gedetailleerde aandacht voor afval, maakt je bewust van de hoeveelheid, de mate waarin we consumeren.

Composizione in bianco











Even verderop staat een metersgroot werk waarin een ijsbeer op ware grootte, staand op ijsblokken, een net achter zich aantrekt. Het afval van de mens, gevangen in een net, hij torst het mee. Er zit plastic troep in, flesjes, emmers, iets van metaal, tubes, blikken, een arm van een mens, allemaal troep die een ijsbeer op de noordpool tegen zal komen. Gevangen in een stevig net. Alles van keramiek.


Het zal duidelijk zijn, ik ben helemaal weg van deze tentoonstelling. In de mooie catalogus lees ik een uitleg van Alessandra Laitemperger: "Wie de werken van Bertozzi & Casoni nauwlettend bekijkt, zal worden getroffen door een opeenvolging van paradoxen: onverwoestbare kwetsbaarheid, revolutionaire traditie, tijdelijke eeuwigheid en eeuwigdurende tijdelijkheid". Waarschijnlijk ook door deze tegenstellingen ben ik er zo door gegrepen.

En wat een genot: de tentoonstelling is er nog tot 19 mei! Op naar Beelden aan Zee!

Bertozzi & Casoni, Timeless
25 januari - 19 mei 2013

Museum Beelden aan Zee
Harteveltstraat 1
2586 EL Den Haag

di t/m zo 11.00 - 17.00 uur

Facebook
Twitter


1 opmerking:

  1. Dag Jojanneke,

    Ik was afgelopen weekend in Scheveningen en zocht thuis nog wat op over Bertozzi & Casoni. Zie ik ineens deze blog... Ha! Even voorstellen dus: ik ben Henri van der Steen, kunstredacteur Brabants Dagblad, redactie Tilburg. Logische vraag: is het zinvol dat wij van elkaars bestaan weten?
    Hartelijke groet,
    Henri
    hajam@tomaatnet.nl en/of
    h.vdsteen@bd.nl
    06 - 53 40 8765

    BeantwoordenVerwijderen