dinsdag 3 maart 2015

Onderdompelen in kunst: Würth in Noordbrabants Museum


In 2011 bezocht ik een expositie in Kunstlokatie Würth in Den Bosch. Ik was onder de indruk van hun collectie, hun werk, hun liefde voor de kunst. Deze bijzondere collectie (in 2011 14.000 kunstwerken!) is te zien in verschillende lokaties van Würth zelf (een bedrijf in montage, gereedschappen en bevestigingsmateriaal met 84 vestigingen in vele Europese landen). Maar van 21 februari t/m 17 mei 2015 zijn vele werken van ruim zestig kunstenaars uit de Würth-collectie te zien in het Noordbrabants Museum.
De selectie toont (post)moderne en hedendaagse kunst. Een mooie selectie, varierend, blijmakend. Je komt de Afrikaanse danseres van Ernst Ludwig Kirchner tegen, je staat even oog in oog met een beeld van Balkenhol, je zet een weird werd van Niki de Saint Phalle & Jean Tinguely in werking, gaat even zitten tegenover het rauwe werk van Anselm Kiefer en ik liet met verrassen door het vrolijke werk van Rainer Fetting. Mooi kleurgebruik. Ik kende deze schilder niet. Ook zijn werk 'Uitzicht' vind ik erg mooi.

 



Maar het meest genoten heb ik van het werk van Hockney. Die afbeelding op de flyer of poster die ik op vele plaatsen zag, die omgezaagde bomen langs een weggetje, dat moest ik in het echt zien. Heerlijk om er dan lang voor te kunnen staan. Wat een geweldig kleurgebruik, dat randje neonroze langs de weg. blauwe lijntjes om de bomen, een paarse bast, paarse grond. Geïnspireerd op Van Gogh, onmiskenbaar.

Het is werk groot, maar nog niet zo groot als de vier werken waar je in de volgende ruimte op wordt getrakteerd: een rijtje bomen om een landschap in de vier jaargetijden. Heerlijk, echt genieten.





Prachtige tentoonstelling met een vreselijke titel (dat had wel fantasievoller gekund):

Hockney, Picasso, Tinguely en meer .... hoogtepunten uit de Kunstsammlung Würth
Noordbrabants Museum
Verwersstraat 41
’s-Hertogenbosch
21 februari t/m 17 mei 2015






Geen opmerkingen:

Een reactie posten