zondag 15 maart 2015

Vilt in De Kantfabriek

In Horst in Limburg werd ooit op grote schaal kant geklost, zowel fabrieksmatig als door thuiswevers. Daar is nu niet veel meer van over, maar dit erfgoed is wel bewaard in het museum De Kantfabriek. Industrieel erfgoed, het pand ademt het uit en de machines, ruikend naar smeerolie, brengen je terug in de tijd.

In die omgeving is tot en met 12 april 2015 een tentoonstelling met vilten objecten te zien. Non-woven tussen woven materiaal.
Twaalf kunstenaars uit binnen- en buitenland tonen hun werk. Ze zijn geselecteerd door hun niet gangbare technieken. Dat prikkelt een vilt-geïnteresseerde zoals ik, dus ik toog naar Horst voor de tentoonstelling 'Sculptural Felt International, We felt like crossing borders'.

Er is mooi werk te zien, maar niet alles boeit even veel. Er zijn kunstenaars die met industrieel vilt werken, met natvilt en met prikvilt, die beschilderen, verwerken met hout, die aan elkaar naaien. Het werk van Keiko Mizoguchi doet vrijwel iedereen verwonderen. Ze maakt sieraden met bijzondere vormen (waarvan ik maar moeilijk kan bevatten hoe ze die gemaakt heeft).
Chung-Im Kim maakt reliëfs met losse stukken industrieel vilt die met de hand aan elkaar worden genaaid. In de beschrijving staat dat ze digitale technieken gebruikt voor de kleuren, vormen en motieven.
Marjolein Dallinga maakt indruk met hangende vormen. Ze doen denken aan planten uit de zee, hersenen, rare diervormen, uitgesleten stenen. Heel mooi!
Voor het eerst van mijn leven sta ik oog in oog met een wit schedeltje van Stephanie Metz. Prachtig vind ik haar werk!

Al met al is er moois te zien, maar van mij had het wel wat groter gemogen, meer werk. De opstelling tussen de historische machines van de Kantfabriek vind ik rommelig. Het vilt was beter tot zijn recht gekomen in een aparte ruimte zonder kantklosmachines.

Wel grappig was de fotoshoot met poffer. Staat het me niet beeldig?

Museum de Kantfabriek
Americaanseweg 8
5961 GP Horst, Nederland

Van 1 oktober tot 1 april geopend op dinsdag t/m zondag van 14.00-17.00 uur.
Van 1 april tot 1 oktober geopend op dinsdag t/m zondag van 11.00-17.00 uur.

Facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten