zondag 23 augustus 2015

Werk van Duitse vilters te zien in Haarlem

Bij de winkel & galerie Meervilt in Haarlem is de komende tijd een expositie te zien van werk van Duitse vilters. Dit valt samen met de publicatie van een boek, waarin veel van deze kunstenaars hun werk tonen.

Duitsers staan bekend om hun grundlichkeit, hun precisie. In de meeste viltwerken in de expo ViltPassie zie je die manier van werken terug. Heel precies, heel nauwkeurig, precies passend, verfijnd, kwalitatief hoogstaand, allemaal termen die passen! En dan vaak nog heel mooi ook!



Wat meteen in het oog springt, zijn de drie werken van Beatriz Schaaf Giesser. Drie enorme portretten op zijde en vilt. Ik heb zitten turen en bestuderen hoe die gemaakt zijn. Geprint op zijde en toen gevilt in wol? Iemand van Meervilt gaf dezelfde uitleg. Wat een prachtig resultaat!

De huisjes voor hond en poes zijn mooi, strak gemaakt (o, zo strak wil ik ook graag werken!), vrolijk van vorm en ik zie er mijn Souza meteen inkruipen. Zeker iets voor een toekomstig project!


Normaal ben ik niet zo van de vilten poppetjes en beestjes, maar de vrolijke dieren van Karin Falter (zie eerste foto) vielen erg bij me in de smaak, evenals de vrolijke dieren van Gabriele Mazaracis.
In een expo als deze mag Dagmar Binder uiteraard niet ontbreken. Haar techniek is weergaloos, ze snapt helemaal wat de wol doet, hoe je die precies kunt krijgen hoe je 'm hebben wilt nadat het gekrompen is door het vilten. Prachtige vormen.

Het werk van Charlotte Sehmisch springt in het oog door de bijna wiskundige perfectie met openingen, draaiing, 3D vormen. Ik heb zelf zoiets wel eens geprobeerd, maar eh, ach, over dat resultaat zullen we het maar niet hebben! Haar manier van werken zal vele, vele voorproefjes gehad hebben om uiteindelijk tot een perfect resultaat te komen.
Werk van Dagmar Binder

ViltPassie
t/m 3 oktober 2015
Meervilt
Jansweg 27-29
2011 KL Haarlem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten