dinsdag 4 januari 2011

Mooiste ballet ooit?

Lang geleden zat ik aan de televisie gekuisterd te kijken naar een ballet van een jonge Spaanse choreograaf Nacho Duato. Hij had een ballet gemaakt op muziek van Maria del Mar Bonet. Later ben ik nooit meer zo gegrepen geweest door een ballet als dit stuk van Nacho Duato. Ik wist eerst amper van wie het was, heb die namen in mijn hoofd opgeslagen en ben ze nooit meer vergeten. Eén keer heb ik het geluk gehad het ballet in het echt te kunnen zien, in de schouwburg aan het Leidse Plein in Amsterdam. Meer dan fantastisch, ik kwam 3 meter boven de grond zwevend de schouwburg weer uit.
Stom toevallig kwam ik het ballet op YouTube weer tegen en ook al was het op een scherm van een laptop, en was de kwaliteit van de opname niet geweldig, weer zat ik gekluisterd te kijken en luisteren. Wat een mooi ballet.
Het stuk gaat, als ik het goed opgeslagen heb in mijn hoofd, over Spaanse boeren die hopen op regen op hun dorre akkers. Ze hopen zwaluwen te zien, die de regen aankondigen. Het is geen vrolijk stuk, de wanhoop is te voelen en als er een vogeltje verschijnt, is het een zielig vogeltje. Heel goed uitgebeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten