zondag 23 januari 2011

#OO-Zone in Natuurmuseum Brabant

Natuurmuseum Brabant heeft er sinds 25 november 2010 een aanwinst bij, de OO-Zone. Lang zitten stuntelen met die naam, spreek ik dat nou uit als "O, o zone" of "oooooozone" of nog anders, "nul-nul zone". Nee, gewoon als O-zone, en het staat voor ontdek en onderzoeksdomein voor natuur. Tijd om het eens goed te gaan bekijken. Na de tegenvallende vogeltelling van vanochtend had ik toch nog iets meer zin in natuur.
Foto's van Maria van der Heijden


Het is lang geleden dat ik in het Natuurmuseum was en de laatste keer was met een avondlezing (Achilles Cools). Na binnenkomst meteen rechts de hoek om en je staat in de OO-Zone. Een heerlijke hoeveelheid dieren en planten, stenen en vissen, vogels en insecten. En ze zijn overal, je kunt eronder door lopen, de meeuwen vliegen boven je hoofd, en ik weet niet hoe ze dat hebben gedaan, maar het lijkt soms of er geen glas voor zit. Prachtig gedaan, heel uitnodigend. Lang geleden werkte ik als vrijwilliger in Naturalis. Het Natuurtheater daar vond ik altijd prachtig. Dit lijkt op de beste stukken uit die zaal van Naturalis. Ik kreeg in OO-Zone geen genoeg van de vogels waarvan je de geluiden kunt horen en verspreidings gebied kunt zien. De biodiversiteit wordt je weer eens heel duidelijk.

Ineens sta je oog in oog met de baleinen van een dwergvinvis. Nooit geweten dat die r zó uit zien. Het zijn meer een soort platen. Vinvissen zeven daarmee plankton uit het zeewater. In de beschrijving las is dat baleinen vroeger gebruikt worden voor de spaken van een paraplu, maar ook voor in korsetten en hoepelrokken!


Kinderen lopen rond met onderzoekerskoffertjes, bestuderen, bekijken via een loep, puzzelen de ingewanden van een mens in elkaar, zetten op een magnetisch bord skeletten in elkaar en leren door te spelen. Nieuwsgierigheid komt daar vanzelf. Erg leuk!

In een goed introductiefilmpje (zonder één gesproken woord) wordt de bedoeling van de OO-Zone uitgelegd, en daarmee eigenlijk van het Natuurmuseum zelf. Een jongen wil iets meer weten over een libelle die hij op de foto heeft gezet. Hij onderzoekt en ontdekt in het museum, en gaandeweg zie je wat het Natuurmuseum doet achter de schermen, hoe het museum in elkaar zit, waarom het museum dit werk doet. Mooi!
Een aanrader voor iedereen met én zonder kinderen. Ook volwassenen krijgen er zin in ontdekken en onderzoeken. Ik ga er zeker nog eens naartoe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten