maandag 26 september 2016

Mijn eigen chocoladereep gemaakt!

In Tilburg worden superlekkere bonbons gemaakt in Huize Geers in de Piushaven. Al tijden haal ik regelmatig een zakje en geniet van elke smaak. Of het nou melk met lavendel is, puur met La Trappe of een blokje met olijfolie, alles is er even lekker.
Helemaal gelukkig werd ik toen ik hoorde dat je er chocolade kon leren maken vanaf de cacaoboon. Precies zoals ik zo vaak in Mexico heb zien doen (en ook een keer zelf heb gedaan toen ik mee mocht helpen). Nu kon ik zelf aan de slag!
Op zaterdag 24 september 2016 volgde ik de workshop met een paar vrienden.

Na een uitleg van de machines, de 'bakkerij', de chemische processen, de materialen en grondstoffen, gingen we aan de slag. De ruwe cacaobonen met een vliesje worden eerst geroosterd, dan grof gemalen en daarna probeerden we op straat de vliesjes eraf te laten waaien door het in de lucht te gooien. .... Je vind daar nu nog resten cacaoboon, die we niet goed opvingen....

Daarna begon het echte handwerk: malen in de maalsteen. De grove stukjes boon moesten steeds fijner worden. De vetten kwamen vrij en dat zorgde voor een soort van ruwe massa. Na flink malen mochten de smaakstoffen erbij: in elk geval suiker, want de boon zelf is vrij bitter. En dan kun je alle kanten op: notenpasta, chili, kaneel, karamel, zout. Ik koos voor een bepaalde chilivlok uit Peru en Tonka (nooit van gehoord, een soort boon, dat gemalen een gelig poeder oplevert met een bijzondere geur). Ook deed ik er wat melkpoeder bij. Ik ben een melkchocolade eter!

En opnieuw: malen, mengen, fijnmalen. Een scheutje vloeibare cacaoboter zorgde ervoor dat het smeuig bleef. Tussendoor proeven, nog een beetje van dit erbij, een beetje meer van dat, mengen, malen, proeven. De geuren die vrijkomen zijn niet te beschrijven zo lekker en zo puur.
Om een perfect glasse massa te krijgen, gaat het nogmaals door een molen, maar nu één met drie stenen maalcilinders die heel dicht op elkaar staan. Alle ingrediënten worden dan nog een keer extra gemalen en geven hun smaken extra vrij. Mijn toegevoegde chili was ineens echt pittig geworden. Woeha! Weer malen en mengen met de hand, verwarmen met de föhn en toen kon het in de vormpjes in de koelkast.


Tijdens het wachten was het geen straf de stenen maalkommen en gereedschap minutieus .... eh.... schoon te maken.

En tadaaaa, daar hadden we onze eigen repen gemaakt, mooi verpakt in de huisstijl van Huize Geers!

En lékker dat ze zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten